Miskolci Gráciák Egyesülete

Akik napfényt hoznak mások életébe,
maguk sem bújhatnak el a sugarak elől. (J.M.Barrie)

„Az eltérő nevelési igényű gyermek - Mi a teendő?” - 2019-10-22

A Miskolci Gráciák Egyesülete nagy érdeklődéssel kísért „Az eltérő nevelési igényű gyermek - Mi a teendő?” című multidiszciplináris konferenciát szervezett 2019. okt. 19-én a Miskolci Akadémiai Bizottság székházában.

A konferencia a csecsemő és kisdedkori fejlesztésekkel foglalkozott. Hívta a kérdésben érintett családokat, valamint a szakszerű segítséget nyújtókat (orvos, védőnő, neurohabilitátor, gyógytornász, korai fejlesztő, gyógypedagógus, logopédus, pszichológus, neurológus, pszichiáter). Szó volt  a szűrésről, a komplex diagnosztikai munkáról, a pszichopedagógiai,  logopédiai, gyógypedagógiai fejlesztő, tanácsadó tevékenységről, és az egyéb terápiás szolgáltatásokról.

Az eltérő/sajátos nevelési igényű gyermekek száma az utóbbi években emelkedik. Az érintettek kora gyermekkoruktól emelt személyi és tárgyi feltételeket igényelnek a nevelés és oktatás terén. A speciális fejlesztést időben kell kezdeni, végezni, kihasználva az agy fejlődőképességének 0-6 éves korig terjedő periódusát, és a hazánkban törvénybe iktatott lehetőségeket. Az állapot korai tisztázása elengedhetetlen ahhoz, hogy szakszerű döntés szülessen a valódi segítség, a lehetséges fejlődés biztosítása érdekében. 

A korai fejlesztés azokat a csecsemőket és kisdedeket érintheti akik  fejlődési rizikóval születtek (pl: krónikus betegek, születési sérültek, megkésett/lassult  szellemi, érzékszervi vagy mozgásfejlődésűek, szociálisan hátrányos helyzetűek, veszélyeztetett a pszichés fejlődésűek, de a különleges képességűek is).  Ide tartoznak az autizmusspektrum zavarai és az egyéb pszichés fejlődési zavarok (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavar). Az eltérő nevelési igény jelentkezhet egy vagy több funkció esetén.

6 éves koron túl kezdve a beavatkozást, már nem biztos, hogy ki tudjuk bontakoztatni a gyermekben rejlő lehetőségeket, bár természetesen iskoláskorban is vannak még lehetőségek.

A sajátos nevelési igény (SNI) fogalmát az esélyegyenlőség jegyében alkották meg (OECD).  Hazánkban az 1996/97-es tanévben az iskolások 0,2%-a volt igazoltan SNI, s ez az adat 9 évvel később már 3,5%-ra növekedett. A fogalmat 2011 évi CXC köznevelésről szóló törvény definiálja. Kimondása szakértői bi -zottság feladata, már főleg iskoláskorban, de elmerülhet a gyanú korábban is. A korai intervenciós országos program megelőző jellegű.

A Gráciák célja a konferencia szervezésével az érintettek - családok és segítő ellátó szervezetek - közötti kapcsolatok erősítése, és a hatékonyabb megelőzés elősegítése volt. Emellett, felhívták a figyelmet a gyermekeinket napjainkban emelkedő számban érintő eltérő  fejlesztési, nevelési igényre, de arra is, hogy van megoldás. A lehetőséggel élni kell!

A konferencián elhangzott előadásokból dr. Sólyom Enikő által készített összeállítást továbbítjuk Dr. Kásler Miklós az emberi erőforrások minisztere számára, miután a feladat megoldása az egészségügy és az oktatásügy együttműködését igényli.

dr. Sólyom Enikő